SECC 2020

Under Corona-pandemins dystra högtid, så fick man knappt lämna Sverige, och idén om att köra Ystad–Haparanda igen passade bra in i rådande restriktioner. De tävlande 2020 behövde inte träffas mer än vid start och mål.

Eftersom flera av deltagarna var ifrån Skåne, så kördes tävlingen Ystad – Haparanda tur och retur. 6 ekipage deltog i både resan ifrån Ystad respektive returresan ifrån Haparanda. Det var dock endast 4 ekipage som genomförde båda sträckorna.

Första etappen blev en jämn historia. Efter att Basse Engh i sin Tesla Model 3, bestämde sig för att deltaga så sent som någon timme innan start, så var han tvungen att köra hem och packa lite saker. Det blev en liten avstickare ifrån E4:an. I och med detta hamnade han rejält på efterkälken. Jens Lindqvist i sin Tesla Model S gick tidigt upp i ledning, men Basse kunde krympa avståndet allt eftersom. Och till slut skiljde det bara ett par minuter vid målgång. Jens kunde hålla undan och putsade rekordtiden för distansen till 20.33.

Andra etappen vanns sedan av Mikael Robertsson, som anslöt i Haparanda, och endast körde denna etappen. Med sin Tesla Model 100D så kunde han snabbt köra upp i ledning, med stor hjälp av sitt stora batteri. Han putsade rekordtiden ytterligare till 19.58.

Total vinnare blev dock Jens Lindqvist som nästan prickade in 42 timmar med sina 42 timmar och 2 minuter.

Läs mer om SECC 2020 här.

Resultat Ystad – Haparanda:

  1. Jens Lindqvist 20:33 (Tesla Model S 90D -17)
  2. Basse Engh 20:35 (Tesla Model 3)
  3. Sven Svederberg 21:28 (Tesla Model X LR)
  4. Torbjörn Jonsson 22:06 (Tesla Model S 90D)
  5. Per Bengtsson 22:36 (Kia e-Niro)
  6. Tomas Bergström 23:11 (Hyundai Ioniq)

Resultat Haparanda – Ystad:

  1. Mikael Robertsson 19:58 (Tesla Model S 100D)
  2. Sven Svederberg 21:10 (Tesla Model X LR)
  3. Jens Lindqvist 21:29 (2017 års Tesla Model S 90D)
  4. (Bozzman) 21:34 (2014 års Tesla Model S) (uppskattad tid då han inte startade från Haparanda utan anslöt sig i Luleå
  5. Per Bengtsson 21:34 (Kia e-Niro) – behövdes målfoto, kom i mål endast några meter efter fyran!
  6. Torbjörn Jonsson 21:56 (2016 års Tesla Model S 90D)

Resultat Totaltid båda sträckorna:

  1. Jens Lindqvist 20:33 + 21:29 = 42:02
  2. Sven Svederberg 21:28 + 21:10 = 42:38
  3. Torbjörn Jonsson 22:06 + 21:56 = 44:02
  4. Per Bengtsson 22:36 + 21:34 = 44:10