SECC 2021

Eftersom tävlingen uppskattades stort året innan, så utfördes det en ny tävling 2021 med exakt samma upplägg som året innan.

Sju ekipage kom till start i Ystad och av dessa så var det 3 Teslor och 4 av andra märken. En ID.4, en Skoda Enyaq, en Audi E-tron 50 samt en Polestar 2 gjorde debut.

Detta var året då Tesla Model 3 började dominera. Jesper Engström rattade in sin på den nya rekordtiden 18.52. Även tvåan var en Tesla Model 3, medans nästa bil, en ID.4, var mer än två timmar efter segraren.

Andra deltävlingen gick tillbaka till Ystad. Och denna gången i form av jaktstart. Bilarna fick starta i omvänd ordning som de kom i mål på deltävling ett. Och med samma tidsdifferens. Jesper vann även denna etappen, men var ett fåtal minuter långsammare än på vägen upp, så inget nytt rekord på denna etappen.

Läs mer om SECC 2021 här

Resultat Ystad – Haparanda:

  1. Jesper Engström – (Tesla Model 3 LR): 18:52
  2. (ReNewAble) – (Tesla Model 3 LR): 19:27
  3. Per Bengtsson – (Volkswagen ID4): 21:06
  4. Robin Johansson – (Tesla Model S P85): 21:24
  5. Torbjörn Jonsson (Leo + Lator) – (Skoda Enyaq iv80): 21:26
  6. Joel Bergström – (Polestar 2 AWD): 21:40
  7. Leo Wilson – (AUDI e-Tron 50): 22:38

Resultat Haparanda – Ystad:

  1. Jesper Engström – (Tesla Model 3 LR): 18:55
  2. (ReNewAble) – (Tesla Model 3 LR): 19:40
  3. Per Bengtsson – (Volkswagen ID4): 20:45
  4. Torbjörn Jonsson (Leo + Lator) – (Skoda Enyaq iv80): 21:06
  5. Joel Bergström – (Polestar 2 AWD): 21:10
  6. Leo Wilson – (AUDI e-Tron 50): 22:13

Resultat Totalt:

  1. Jesper Engström – (Tesla Model 3 LR): 18:52 + 18:55 = 37:47
  2. (ReNewAble) – (Tesla Model 3 LR): 19:27 + 19:40 = 39:07
  3. Per Bengtsson – (Volkswagen ID4): 21:06 + 20:45 = 41:51
  4. Torbjörn Jonsson (Leo + Lator) – (Skoda Enyaq iv80): 21:26 + 21:06 = 42:32
  5. Joel Bergström – (Polestar 2 AWD): 21:40 + 21:10 = 42:50
  6. Leo Wilson – (AUDI e-Tron 50): 22:38 + 22:13 = 44:51